عوارض ایمپلنت دندان کلینیک دندانپزشکی دکتر صنفی

عوارض شایع ایمپلنت دندان و راه های پیشگیری آن

یکی از چالش های مهمی که افراد متقاضی انجام ایمپلنت دندان با آن روبرو هستند عوارض ایمپلنت دندان است. برخی عوارض کاشت دندان شایع است و پس از مدتی برطرف می‌شوند، برای این عوارض جای نگرانی وجود ندارد اما برخی عوارض ایمپلنت دندان هم وجود دارند که جدی تر هستند و در دراز مدت برطرف نمی‌شوند.

در صورتی که قصد انجام کاشت دندان را دارید بهتر است از عوارض ایمپلنت دندان مطلع باشید. اطلاع از عوارض ایمپلنت دندان به شما در پیشگیری و مواجه‌ی بهتر با آنها کمک می‌کند. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی عوارض ایمپلنت دندان و راه های پیشگیری از آنها بپردازیم.

عوارض ایمپلنت دندان :

عوارض ایمپلنت دندان

همانطور که می‌دانید انجام تمامی خدمات دهان و دندان و عمل های زیبایی شامل یک سری عوارض بوده و برخی از این عوارض اجتناب ناپذیر است. با این وجود اگر این عوارض پس از گذشت چند روز برطرف نشد، نیاز است که حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

1) عفونت

یکی از عوارض شایع ایمپلنت دندان، عفونت است. مقدار و شدت عفونت در افراد مختلف، متفاوت است و از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند.

عفونت های ایجاد شده در لثه را می‌توان با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان و کنترل کرد اما اگر این عفونت به بافت استخوان برسد ممکن است بافت عفونی استخوان و ایمپلنت را بردارند. پس از آنکه ایمپلنت خارج شد، لازم است که پیوند استخوان در محل انجام شود.

2) کاهش حجم لثه

در برخی موارد پس از انجام کاشت ایمپلنت، لثه شروع به عقب نشینی می‌کند و در نتیجه موجب التهاب بافت آن ناحیه و درد می‌شود. در این مواقع باید فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا اگر مشکل حاد باشد، امکان برداشت ایمپلنت زیاد است.

3) شل شدن ایمپلنت ها

پس از کاشتن ایمپلنت برای ادامه‌ی مراحل تکمیلی آن ممکن است مجبور باشید چند ماهی صبر کنید، در این مدت استخوان های اطراف ایمپلنت کاشته شده رشد کرده و با ایمپلنت ادغام می‌شوند.

در این صورت کاشت ایمپلنت تا حد زیادی موفقیت آمیز خواهد بود. در برخی موارد ممکن است ایمپلنت با استخوان ترکیب نشود. در این شرایط طبق نظر دندانپزشک، معمولا ایمپلنت را خارج کرده و پس از مدتی دوباره اقدام به کاشت آن می‌کنند.

4) آسیب به عصب و یا بافت ها

گاه ایمپلنت ها به طور ناخواسته در جوار عصب ها قرار می‌گیرند، این اشتباه ممکن است از طرف پزشک جراح نیز رخ دهد. در این صورت ممکن است در ناحیه‌ی کاشت، عوارض ایمپلنت دندان را همچون درد، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی را تجربه کنید.

این علائم کوتاه مدت هستند و پس از مدتی از بین می‌روند اما گاهی ممکن است به طور بلند مدت باقی بمانند.
اگر پس از انجام ایمپلنت دچار این عارضه شدید و برای بلند مدت ادامه داشت حتما به پزشک جراح خود مراجعه کنید زیرا در غیر این صورت ممکن است آسیب های جدی به عصب های فک شما وارد شود.

5) کاشت نامناسب ایمپلنت

کاشت نامناسب ایمپلنت

از دیگر عوارض ایمپلنت دندان، کاشت ایمپلنت در جای نامناسب است. برای جلوگیری از این عارضه بهتر است پیش از کاشت دندان، با چند دندانپزشک و یا جراح مشورت داشته باشید زیرا گاهی ممکن است پزشکان با تجربه کم و سطح اطلاعات پایین در این باره دچار خطا و اشتباه شوند.

درست نبودن محل کاشت دندان و زاویه‌ی آن می‌تواند عوارضی را برای شما ایجاد کند. برای مثال نزدیک بودن ایمپلنت ها به دندان های مجاور باعث ناراحتی و تغییر زاویه‌ی آنها موجب شل شدن و در نهایت درد در قسمت کاشته شده می‌شود.

بیشتر بدانید : ترمیم دندان

عوارض کمتر شایع ایمپلنت دندان :

برخی عوارض ایمپلنت دندان کمتر شایع است و فقط ممکن است در برخی افراد خاص با شرایط گوناگون رخ دهد و برای همه تعریف نمی‌شود. خوب است با توجه به آناتومی بدن خود، از این عوارض نیز آگاهی داشته باشیم.

1) ایجاد مشکلات سینوسی

انجام ایمپلنت در فک بالایی ممکن است مشکلات سینوسی را در برخی بیماران به دنبال داشته باشد. این عارضه معمولا به التهاب سینوس ها می‌انجامد و آن را سینوزیت می‌نامند. در صورت بروز علائم سینوزیت بهتر است هرچه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

• درد و تورم اطراف چشم، گونه ها و پیشانی
• سبز و یا زرد شدن مخاط بینی
• کیپ شدن بینی
• کاهش حس بویایی
• سر درد های سینوسی
• احساس درد در دندان ها
• افزایش دمای بدن

2) آسیب ناشی از فشار

ایمپلنت نیز مانند دندان های طبیعی تا حدی در برابر فشار مقاوم است و اگر این فشار از حد معمول بیشتر شود باعث آسیب به آن، ترک خوردن و شل شدن ایمپلنت می‌گردد. به طور کلی برای جلوگیری از این عوارض ایمپلنت دندان بهتر است کار هایی که به آنها فشار وارد می‌کند را بسیار کم کنید.

3) آسیب به بافت های اطراف

گاهی در مراحل انجام ایمپلنت ممکن است بافت های مجاور تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب ببینند. این آسیب ها شامل سوراخ شدن سینوس، لب، صفحه‌ی زبانی، لثه یا کانال آلوئولی می‌شود.

آسیب به هر کدام از بافت های ذکر شده می‌تواند خطر ساز بوده و باعث عفونت در آنها شود، بنابراین با مشاهده‌ی این شواهد سریعا آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت :

بیماران می‌توانند بسیاری از عوارض ایمپلنت دندان را با رعایت برخی نکات ساده کاهش دهند. اگر شما هم به کاهش و جلوگیری از این عوارض فکر می‌کنید بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

• انتخاب متخصص با تجربه:

کاشت صحیح و اصولی ایمپلنت دندان می‌تواند از بسیاری از مشکلات و عوارض پس از آن جلوگیری کند.

• استفاده از مواد خوب و با کیفیت:

ایمپلنت های استاندارد، به سرعت و با کیفیت عالی یا استخوان های شما پیوند می‌خورد و با بدن انسان سازگاری بالایی دارد.

• رعایت مراقبت های پس از آن:

پس از انجام ایمپلنت و جهت جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان، رعایت نکات حائز اهمیت در خصوص بهداشت دهان و دندان می‌تواند دچار کاهش عارضه های پس از آن شود.

• اطلاع پزشک از حساسیت ها و بیماری های قبلی:

قبل از انجام ایمپلنت، پزشک خود را در جریان تمامی حساسیت ها و بیماری های خود قرار دهید و یا اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید آن را با جراح در میان بگذارید.

عدم مصرف دخانیات

مصرف دخانیات و الکل می‌تواند باعث ایجاد عفونت در دندان های کاشته شده شود، بنابراین اگر به مصرف این مواد عادت دارید بهتر است برای مدتی آنها را کنار بگذارید.